1. GENERELL INFORMASJON
Siden selskapets etablering har Tekoda Elektro AS utført over 1000 ulike prosjekter, fra enkle renoveringsoppdrag til store nybygg. Oppdrag utføres alltid til avtalt tid. Vi har stort fokus på kvalitet og sikkerhet i vårt arbeid. Selskapet oppnår disse målene ved å sikre at kravene til alle interesserte parter er tydelig forstått, slik at våre tjenester kan leveres på en rettidig og profesjonell måte.
Vårt mål er å utføre alle arbeidsprosesser effektivt og virkningsfull. For å oppnå dette sikrer selskapet at kvalitets- og miljøpolitikken vil bli forstått, implementert og vedlikeholdt på alle nivåer i organisasjonen ved å utvikle prosedyrer som er skreddersydd for ønsket arbeidspraksis og deretter jobbe etter dem.
Tekoda Elektro AS gir tilstrekkelige ressurser til å utvikle og opprettholde kvalitets-, miljø- og helse- og sikkerhetsstyringsplanlegging, kontroll, forsikring og forbedringstiltak. Kvalitet, miljøvern, helse og sikkerhet på arbeidsplassen er ledelsesansvar.
Tekoda Elektro AS overvåker kontinuerlig virksomheten gjennom revisjonsfunksjoner for å sikre samsvar med avtalte krav og mål og implementere tiltak for å fremme en trend med kontinuerlig forbedring.
2. INNLEDNING
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, kjent som «Åpenhetsloven,» trådte i kraft den 1. juli 2022 (Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven, LOV-2021-06-18-99)
3. FORMÅL
Formål er at vår virksomhet og vårt samarbeid med entreprenører fremmer åpenhetslovens formål. Det innebærer respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med levering av tjenester, og å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Rutinen skal sikre at vår virksomhet oppfyller krav til å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger, samt ivareta informasjonsplikten i åpenhetsloven.
4. ANSVAR
Daglig leder er overordnet ansvarlig for rutinen og skal i samråd med fagansvarlige sikre at det blir gjennomført aktsomhetsvurderinger i de ulike deler av vår virksomhets forretningsområder.
5. BESKRIVELSE
Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger skal baseres på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:
6. GJENNOMFØRING AV AKTSOMHETSVURDERINGER
Aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres etter følgende arbeidsmetodikk:
- Det skal avholdes arbeidsmøte for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger minst 1 gang år
- I arbeidsmøtet foretas risikokartlegging knyttet til våre levering av tjenester
- Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal områder for forbedring og tiltak prioriteres
- Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse. Den skriftlige redegjørelsen fra våre aktsomhetsvurderinger legges i tråd med åpenhetsloven
Tiltak for å stanse, forebygge og redusere negativ påvirkning/skade
- Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal konkrete tiltak vurderes og besluttes av fagansvarlige
Endringer:
- Dersom vår virksomhet innen et tjenesteytingsområde blir kjent med at det kan være vesentlige endringer i tjenestekjeder skal fagansvarlige følge opp dette og eventuelt sørge for revidering av aktsomhetsvurderinger og dokumentere dette i en skriftlig redegjørelse
7. OPPFØLGING AV TILTAK OG DERES EFFEKT
- I arbeidsmøtet (ref. punktet om aktsomhetsvurderinger over) skal dagligleder/fagansvarlige, sørge for oppfølging og evaluering av tiltak
8. AVVIK
- Ved mistanke om brudd på kontraktsforpliktelser knyttet til åpenhetsloven skal avvik meldes fagansvarlig
- Fagansvarlig vil følge opp ovenfor levering av tjenester og respektive entreprenører til vår virksomhet
- Avviksbehandling dokumenteres i en skriftlig redegjørelse
9. BEHANDLING AV INFORMASJONSKRAV
- Enhver har ihht. åpenhetsloven ved skriftlig forespørsel rett på informasjon om hvordan vår virksomhet håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser knyttet menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre tjenestekjeder. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til tjenester som virksomheten tilbyr
- Dersom vi mottar krav om informasjon, skal fagansvarlig/ innkjøper kontaktes for besvarelse og håndtering av informasjonskravet